EKONOMSKI FAKULTET - Subotica,
Departman za trgovinu, marketing i logistiku
Studijsko putovanje 2010: München –
Stuttgart – Strasbourg – Wien
Mala, pionirska grupa radoznalih, hrabrih i optimističnih studenata bila je u
misiji otkrivanja malih tajni velikih majstora automobilske industrije. Pitaćete
se gde. Naravno, in Deutschland! Još preciznije, u njenim najrazvijenijim
pokrajinama, Bavaria und Baden–Wirtemberg.
Buđenje. Autobus. Brdovit predeo. Besprekorne okućnice. Isključivo nemački
automobili na ulicama. Stigli smo! Zbijanje šala na račun našeg prevoznog
sredstva „impoznatnih” dimenzija prekratilo nam je prvu noć puta i učinilo da
vedrog duha izađemo na megdan tamnim oblacima nad jezerom Chiemsee, gde smo se
zaustavili kako bi posetili jedan od velelepnih bavarskih dvoraca kralja
Ludwig-a II, Herrenchiemsee, lociranom na ostrvu Herreninsel. Krstićemo ga sa
„Versaj u pokušaju”, obzirom da se radi o nameri iskaza, da li divljenja, ili
opsesije likom i delom Louis-a XIV, nikad nećemo znati. Ambiciozan poduhvat,
mnoštvo prostorija, a samo nekolicina je dobila završni sjaj u kom je sam Ludwig
II uživao svega par dana. Ti kapriciozni plemići… Soba sa ogledalima duga skoro
100m, najveći luster od Meissen porcelana, trpezarijski sto sa lift mehanizmom,
centralno grejanje u XIX veku, gordost, osamljenost, ekstravagancija, možda
demencija. A zatim, moglo bi se reći i napokon, Minhen, glavni grad pokrajine
Bavarske, i treći po veličini grad Nemačke. Kulturni i privredni centar.
Raznovrsnost arhitektonskih stilova i demografske strukture. Der Marienplatz.
Das Hofbrauhaus. Uporište Nacional-socijalista. Die Olympia-Park. Das Englischer
Garten. Die Allianz Arena. Brojni muzeji. Das Oktoberfest. Za nas najvažnije:
dom BMW-ovog “malog” carstva, kao i HQ Siemens-a.
Prvo noćenje. Hostel. Teško, ali uspešno buđenje, nakon istraživanja nemačke
tradicije posećivanja pivnica, jer sledi obilazak fabrike BMW-a i njihovog
prodajnog salona, za neke od nas uzbudljiviji od posete fabrici čokolade.
Mislili smo da smo u Nemačkoj, kad ono SF prizor: roboti vredni, od ljudi ni
traga, ni glasa, pogoni čistiji od apoteke; ekonomskim terminima rečeno –
maksimalna automatizacija procesa proizvodnje, sprecijalizacija pogona radi
minimiziranja troškova, JIT na delu, organizacija rada, kako interna tako i
eksterna, bez propusta, kao što rekoh, SF za naše uslove. Utiske smo sabirali u
Olimpijskom parku, na vidikovcu, uživajući u panorami Minhena, a zatim i u
najvećem evropskom gradskom parku, Engleskoj bašti. Trebalo je dobro iskoristiti
preostalo vreme u ovom gradu jer smo se sutradan, obišavši sedište Siemens-a,
lidera zelene industrije i održivog poslovanja, oprostili od njega. Svako prema
sopstvenim interesovanjima je to i učinio.
Poslednji dan u gradu čiju petinu stanovnika čine imigranti. U Siemens-u nas
dočekuje stariji čovek, tipično germanske fizionomije, savršeno tačan i
profesionalan, i uvodi nas u svet industrijskih pronalazaka proisteklih iz ove
kuće visoke tehnologije. Zanimljivo, prvi voz saobraćao je brzinom baš onom
kojom naši i danas saobraćaju. A sada, ponovo na put, doduše kratak, sa usputnim
obilaskom još jednog zamka Ludwig-a II, Neuschwanstein-a. Da, to je dvorac iz
Disney filmova i zaista tako i izgleda, kao iz bajke! Kontraverzna ličnost
Ludwig-a II, njegova fascinacija operama Richard-a Wagner-a, pećina usred odaja
i misterija vezana za okolnosti njegove smrti, međutim, nisu nimalo bajkovitih
boja. Kada bi zidovi umeli da pričaju… U predvečernjim časovima Stuttgart nam je
poželeo dobrodošlicu, odnosno u njegovo ime je to učinio jedan od naših
domaćina, Saša Marković, ispred Fondacije dr Zoran Đinđić i nemačke vlade. Isto
veče poveo nas je u šetnju pustom centralnom zonom Štutgarta, što nas je
začudilo u poređenju sa Minhenom. Objašnjenje je razumno, radi se o
preovlađujuće industrijskom gradu, ali i finansijskom, političkom i religijskom
centru. Der Schlossplatz. Das Altes Schloss. Das Neues Schloss. Die Staatsoper.
Der Hauptbahnhof. Strašna razaranja tokom II svetskog rata. Daimler AG. Porsche
AG. Bosch GmbH. Die Mercedes-Benz Arena. Besprekorno čiste ulice. Jedanaest
vekova duga istorija, a mnoštvo muzeja, pozorišta, galerije su tu da o njoj
posvedoče. Pravo je mesto za lekciju o stilovima u dizajnu.
Međutim, da nije bilo Gottlieb-a Daimler-a, Karl-a Benz-a i Wilhelm-a Maybach-a
ko zna kako bi ova novija ljudska istorija izgledala. Jasno je, mi smo tu
prvenstveno zbog fabrike Mercedes-Benz-a, čija je površina veća od izvesnih
evropskih država, sa lokacijom u Sindelfingen-u. S obzirom da nam je vodič bio
čovek iz naših krajeva, zaposlen u Customer Service-u, na njegovo lično
insistiranje, ovo je bio odista jedan nestandardni put kroz proizvodne faze
pionira svetske autoindustrije. Ako ste pomislili da je tajna uspeha ista, u
velikoj ste zabludi: minimalna automatizacija, ručna izrada, akcenat na luksuzu,
prestiž, kočioni sistem skuplji od nečijih celih automobila, dijamantima
dekorisan enterijer Maibach-a, novi SLS, a naravno, za mnoge Mercedes nije
Mercedes ako nema oznaku “Made in Germany”. To se zove brend! Sledeće poglavlje
naše nemačke priče smešteno je na Univerzitetu u Hohenheim-u. Naš novi domaćin,
između ostalog i Subotičanin, Joerg Heeskens, nas je dočekao u pratnji studenata
koji su na praksi boravili u našoj zemlji, i sproveo po kampusu. Predstavnici
univerziteta i departmana za marketing predstavili su nam oblasti svojih naučnih
istraživanja kao i kratku istoriju univerziteta i mogućnosti studiranja na
istom. Potom je usledilo opuštanje u nemačkom maniru – Frühlingsfest, Prolećni
festival, naravno, piva. Dovoljno je reći ono što je Oktoberfest u Minhenu, to
je Frühlingsfest u Štutgartu. Zabava traje od kasnih popodnevnih časova do tačno
23 časa kada kao po naredbi svako ide svojoj kući jer je sutra radni dan, a onda
sve ispočetka.
Međutim, naše druženje se nastavilo u hostelu, što je i bio razlog najtežeg
buđenja do sada. Na svu sreću plan za taj dan imao je samo jednu obaveznu stavku
– poseta Mercedes-Benz muzeju koja je došla na red posle samostalne šetnje
pešačkom zonom Štutgarta. Kuća se ne gradi od krova, ali se temelj automobilske
industrije nalazi na najvišem nivou ovog muzeja. Do pastuva od 600 konjskih
snaga prošlo je nešto više od 120 godina ovenčanih ovim reprezentativnim zdanjem
koje je dom plejadi transportnih sredstava namenjenih saobraćaju na kopnu, vodi
i u vazduhu. Pozdravljamo se sa Nemačkom i krećemo put Francuske, u susret
Strazburu. Grand Ile. Stara srednjevekovna četvrt pod zaštitom UNESCO-a. Le
Petite France. Notre-Dame. Rezidencijalna i diplomatska četvrt. Mini zoo vrt i
čuvene alzaške rode. Le Conseil de l’Europe. La Cour de justice de l’Union
européenne. Le Parlement européen. Društvo u noćnoj šetnji, u kojoj nas ni kiša,
ni umor nisu omeli, pravili su nam naši sunarodnici na studijskom usavršavanju u
ovom gradu tako da smo ga doživeli na specifičan način. Čak smo se nenadano
upoznali i sa faunom nastanjenom u kanalu kojim je optočen stari deo grada. Prvi
maj, a mi usred mirnih protestnih šetnji radničkih sindikata! Svi smo bili
rešeni da što više Strazbura ponesemo u svojim sećanjima, kako da to uspemo bilo
je na nama. Međutim, na ručku je jednoglasno bila izglasana degustacija
tradicionalnog specijaliteta ove regije, što znači na meniju tart flambee, ali i
diskusija o kvalitetu tamošnjeg obrazovnog sistema, životnom standardu i načinu
života. Kako ne bi odsupili od tradicionalnog, na redu je bila tura, po oblacima
obavijenoj, alzaškoj vinskoj regiji i degustacija, naravno, vina.
Stigao je i poslednji dan našeg evropskog druženja koji je osvanuo u Beču. Vidno
umorni i praćeni lošim vremenskim prilikama zavirili smo u jezgro austrijske
prestonice i nezaobilazan Prater, mislima već u svojim kućama, do kojih je vreme
u vožnji zaista brzo prošlo; u prepričavanju dogodovština i produbljivanju novih
poznanstava. Srbija. Subotica. Pozdravljanje. Novi Sad. Dome, slatki dome!
P.S. Prvi mačići preživeli i vodu!